Campagnewatchers: moddergooien lijkt gemeengoed te worden
Nog maar amper van start, is nu al duidelijk dat de bietencampagne dit jaar ongekend hard zal worden. Dat signaleren campagnewatchers. “We zien dat in campagnes steeds meer met modder wordt gegooid. Media spelen daarbij een cruciale rol, dus beeldvorming staat voorop. Boeren schromen niet hun tegenstander door het slijk te halen. Het lijkt ditmaal weer erger te zijn dan tijdens de vorige campagne”, aldus een verslaggever van het vakblad Boerderij.
De laatste ontwikkeling lijkt de inzet te zijn van het gezin in de campagne. Steeds vaker verschijnen de partners en kinderen in beeld, poserend op een tractor of bij een bietenbult. “Dat lijkt me zorgelijk. PvdA-leider Diederik Samsom heeft daarmee vorig jaar een trend gezet, maar die is daarmee na zijn scheiding lelijk de bietenbrug opgegaan”, stelt de journalist.
Boeren reageren schouderophalend op de tendens, merkt De Boerderij. De verslaggever: “Laatst kon ik een boer interviewen terwijl hij de bieten van het land haalde. Ik zat links naast hem op de rooimachine. Aan de andere kant reed een tractor met kipper die gelijktijdig werd geladen. ‘Links lullen, rechts vullen’, noemde de boer dat. Hij geneert zich nergens voor, vindt dat hij lang genoeg hard heeft gewerkt en dat het nu tijd is om te oogsten. Toen ik vroeg of hij geen moeite had met deze campagne antwoorde hij laconiek: ‘Wij rooien het wel.'”